■ Grzech pierworodny, chrzest i Eucharystia w świetle wypowiedzi teologów na 46 MKE we Wrocławiu
Artykuł zostaje opublikowany po zakończeniu 46 Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego we Wrocławiu, w 533 numerze Ateneum Kapłańskiego (1998) zeszyt 1. Chociaż Kongres skupił się wokół tematu Eucharystii i wolności w odniesieniu do słów Apostoła: Ku wolności wyswobodził nas Chrystus (Ga 5, 1), to należy zauważyć, że do pełnego doświadczenia wolności Chrystusowej w Eucharystii, konieczny jest chrzest, który gładzi grzech pierworodny i wprowadza we wspólnotę ludu Bożego. Dlatego tacy teologowie, jak: E. K Szoka, E. Cassidy, K. Lehmann, K. Świątek, F. Arinze, J. Meisner, J. OConnor, M. Vlk i inni, omawiając temat Eucharystii i wolności, dotykają także w swoich wypowiedziach tematu chrztu i grzechu pierworodnego. Podkreślają oni, że grzech pierworodny pozostawia w człowieku piętno zniewolenia, które św. Augustyn określa jako serce skierowane tylko na siebie (cor incurvatum in se ipsum). Zniewolenie to czyni człowieka niezdolnym do komunii z Bogiem i innymi ludźmi. Chrzest natomiast jest spotkaniem z Jezusem Chrystusem Wyzwolicielem, który udziela człowiekowi daru nadprzyrodzonej wolności, to znaczy otwiera go na absolutną prawdę i bezinteresowną miłość.
« powrót