■  Grzech pierworodny, chrzest i Eucharystia w świetle wypowiedzi teologów na 46 MKE we Wrocławiu


Artykuł zostaje opublikowany po zakończeniu 46 Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego we Wrocławiu, w 533 numerze „Ateneum Kapłańskiego” (1998) zeszyt 1. Chociaż Kongres skupił się wokół tematu Eucharystii i wolności w odniesieniu do słów Apostoła: „Ku wolności wyswobodził nas Chrystus” (Ga 5, 1), to należy zauważyć, że do pełnego doświadczenia wolności Chrystusowej w Eucharystii, konieczny jest chrzest, który gładzi grzech pierworodny i wprowadza we wspólnotę ludu Bożego. Dlatego tacy teologowie, jak: E. K Szoka, E. Cassidy, K. Lehmann, K. Świątek, F. Arinze, J. Meisner, J. O’Connor, M. Vlk i inni, omawiając temat Eucharystii i wolności, dotykają także w swoich wypowiedziach tematu chrztu i grzechu pierworodnego. Podkreślają oni, że grzech pierworodny pozostawia w człowieku piętno zniewolenia, które św. Augustyn określa jako „serce skierowane tylko na siebie” (cor incurvatum in se ipsum). Zniewolenie to czyni człowieka niezdolnym do komunii z Bogiem i innymi ludźmi. Chrzest natomiast jest spotkaniem z Jezusem Chrystusem Wyzwolicielem, który udziela człowiekowi daru nadprzyrodzonej wolności, to znaczy otwiera go na absolutną prawdę i bezinteresowną miłość.


« powrót

© Ks. Włodzimierz Wołyniec
ul. Katedralna 4/5
50-328 Wrocław
wladimir@pwt.wroc.pl
tel. kom. 602-523-210